top2
bottom2

asotou04Θα συνεχίσουμε και σήμερα, αγαπητέ αναγνώστη, με την παράθεση, σε νοηματική μετάφραση, του Συναξαρίου των Κυριακών του Τριωδίου.

«Υπάρχουν μερικοί άνθρωποι που αναγνωρίζουν ότι έχουν πράξει πράγματα άτοπα στη ζωή τους λόγω του ότι έζησαν με ασωτεία από τη νεαρή τους ηλικία κι η ζωή τους ήταν γεμάτη από μεθύσια και ανήθικες πράξεις. Αυτοί, λοιπόν, επειδή έπεσαν σε τόσα αμαρτήματα, φθάνουν τελικά στην απόγνωση, η οποία είναι τέκνο της υπερηφάνειάς τους. Και δε θέλουν με κανένα τρόπο να φροντίσουν για την αρετή, προβάλλοντας σαν επιχείρημα την πολύχρονή τους συνήθεια. Ωστόσο αυτό τελικά τους οδηγεί στο να κάνουν συνεχώς τα ίδια και χειρότερα. Οι άγιοι και θεοφόροι Πατέρες μας, λοιπόν, κινούμενοι από φιλανθρωπία και πατρική αγάπη για τους ανθρώπους αυτούς και θέλοντας να τους ελευθερώσουν απ’ την απόγνωση και την απελπισία, έβαλαν να διαβάζεται σήμερα αυτή η παραβολή μετά από την προηγούμενη, η οποία ήταν του Τελώνου και του Φαρισαίου. Σκοπός τους είναι να ξεριζώσουν το πάθος της απελπισίας και να παρακινήσουν στον αγώνα για την αρετή. Κι ακόμη με την παραβολή αυτή του Ασώτου δείχνουν τη μεγάλη φιλανθρωπία και την ευσπλαχνία του Θεού σε όλους εκείνους που αμάρτησαν πολύ. Και παρουσίασαν ολοζώντανα, θα λέγαμε, με την παραβολή αυτή του Χριστού ότι δεν υπάρχει κανένα από τα αμαρτήματα που να μπορεί να νικήσει τη φιλάνθρωπη στάση του Θεού.

Δύο, λοιπόν, είναι οι υιοί του ανθρώπου, δηλ. του Θεανθρώπου Λόγου, οι δίκαιοι και οι αμαρτωλοί. Ο μεγαλύτερος γιος είναι εκείνος που εφαρμόζει πάντα τις εντολές του Θεού, που αγωνίζεται συνέχεια για το καλό και δε φεύγει ποτέ μακριά Του. Ο νεώτερος είναι εκείνος που πεθύμησε την αμαρτία και με τις αισχρές του πράξεις αρνήθηκε να είναι μαζί Του. Είναι αυτός που εκμεταλλεύθηκε τη φιλανθρωπία του Θεού ζώντας έναν άσωτο τρόπο ζωής. Αυτός δε διατήρησε σώα την εικόνα του Θεού σύμφωνα με την οποία ήταν πλασμένος, αλλά ακολούθησε τον πονηρό δαίμονα κι έτσι με την υποδούλωσή του στις ηδονές υπηρέτησε τα θελήματα του διαβόλου. Τελικά, βέβαια, δε μπόρεσε να χορτάσει την επιθυμία της αμαρτίας, γιατί η αμαρτία δεν έχει κορεσμό, έστω κι αν είναι λαχταριστή εξαιτίας της συνήθειας που προκαλεί η πρόσκαιρη ευχαρίστηση. Την παρομοιάζει μάλιστα η παραβολή με τα ξυλοκέρατα, τα οποία είναι τροφή των χοίρων. Πράγματι τα ξυλοκέρατα στην αρχή φαίνονται γλυκά στη γλώσσα, έπειτα όμως έχουν μία τραχεία γεύση και νομίζεις ότι τρως άχυρα. Τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά έχει και η αμαρτία. Ο Άσωτος, λοιπόν, μόλις συνήλθε και διαπίστωσε ότι χάνεται από την πείνα της αρετής (ότι ζει χωρίς ίχνος αρετής) επιστρέφει στον Πατέρα…. Κι ο Πατέρας τον δέχεται, γιατί τον βλέπει μετανιωμένο. Όχι μόνο δεν τον κακολογεί, αλλά τον σφιχταγκαλιάζει με πολλή αγάπη δείχνοντας την πατρική και τη θεϊκή ευσπλαχνία. Του δίνει, λοιπόν, καινούργιο ένδυμα, το άγιο Βάπτισμα, και του βάζει δαχτυλίδι στο χέρι, τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Και επί πλέον του δίνει υποδήματα στα πόδια, για να μην έχει ανάγκη στην πνευματική του πορεία από τα δαγκώματα των φιδιών και τα κεντρίσματα των σκορπιών, δηλαδή των δαιμόνων, αλλά να μπορεί να τα καταπατεί και να τους συντρίβει το κεφάλι. Έπειτα από την υπερβολική χαρά του θυσιάζει το σιτευτό μοσχάρι, δηλ. ο Πατέρας τον Υιό Του το μονογενή, και του δίνει να μεταλάβει τη σάρκα και το αίμα Του. Κι αυτά, έστω κι αν διαμαρτύρεται ο μεγαλύτερος γιος για την υπερβολική ευσπλαχνία του Πατέρα. Κι ο φιλάνθρωπος εκείνος Πατέρας καταδέχεται να απάντηση και σ’ εκείνον και τον κάνη να σωπάσει και τον διορθώνει με τρόπο ήρεμο και λόγια ήπια και φιλικά….

….Η παραβολή αυτή μπορεί άριστα να προσαρμοστεί στον εβραϊκό λαό και σε μας που προερχόμαστε από τα έθνη, εννοώντας ως νεώτερο για εμάς και ως μεγαλύτερο αδελφό, τον εβραϊκό λαό.

Αυτή, λοιπόν, η παραβολή γι’ αυτό ορίσθηκε από τους αγίους Πατέρες να διαβάζεται τη σημερινή ημέρα, για να βγάζει από μέσα μας την απόγνωση και τη δειλία, ώστε να κάνουμε μία αρχή σε καλά έργα. Επίσης παρακινεί σε μετάνοια και επιστροφή καθέναν που αμάρτησε, όπως ο άσωτος. Αυτά είναι τα μεγαλύτερα όπλα και η καλύτερη προφύλαξη από τα βέλη του πονηρού, ο οποίος θέλει να μας κρατήσει στην αμαρτία και στα θελήματα του». Αμήν.

Διαλεχτός

       
       
    
    Δημιουργία ιστοτόπου ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ