top2
bottom2

 10

«Άνθρωποι δύο ανέβησαν εις το ιερόν προσεύξασθαι, ο εις Φαρισαίος και ο έτερος τελώνης».

Αρχή του Τριωδίου σήμερα, αγαπητέ αναγνώστη, και η Ευαγγελική περικοπή που θα αναγνωσθεί σήμερα στις εκκλησιές μας είναι αυτή που αναφέρεται στην παραβολή του Τελώνη και του Φαρισαίου.

Τι είναι όμως το Τριώδιο; Για τον κόσμο της άγνοιας και της αμαρτίας η αρχή του Τριωδίου αποτελεί μια περίοδο ξεφαντώματος, διασκεδάσεων και ευκαιρία για μεγαλύτερη αμαρτία. Από σήμερα θα αρχίσει ο «βομβαρδισμός» από τα Μ.Μ.Ε. για τις καρναβαλικές γιορτές που διοργανώνουν οι δήμοι, θ’ αρχίσουν οι προτροπές να συμμετέχουμε σ’ αυτές τις ξενόφερτες καρναβαλικές φιέστες που «φέρνουν» το Ρίο στην Ελλάδα μας! Μας προτρέπουν δηλαδή να μεθύσουμε, να «διασκεδάσουμε», να οργιάσουμε, να…

Όλα αυτά είναι ξένα προς την Ορθοδοξία μας. Θα το λέμε και θα το φωνάζουμε με όλη την δύναμη της ψυχής μας. Η καταγωγή αυτών των εθίμων ανάγεται στα αρχαία χρόνια. Κάπως έτσι τιμούσαν τον Θεό Διόνυσο.

Όμως όλοι αυτοί που συμμετέχουν σ’ αυτές τις καρναβαλικές εκδηλώσεις, άραγε διασκεδάζουν πραγματικά; Το αφήνουμε στην κρίση σας!

Για την Εκκλησία του Χριστού Τριώδιο είναι ένα βιβλίο που άρχισε χθες Σάββατο το απόγευμα στον εσπερινό και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ πριν την Ανάσταση. Ολόκληρη αυτή η περίοδος του Τριωδίου αποτελεί την απαρχή μετάνοιας και εσωτερικής συντριβής με δάκρυα. Κυρίως αποτελεί περίοδο περισσότερης προσευχής.

 Η «καλλιέργεια» των πιστών επιτυγχάνεται σταδιακά και με παιδαγωγικό τρόπο. Αυτήν την εβδομάδα π.χ. τρώμε απ’ όλες τις τροφές, την δεύτερη εβδομάδα, ως συνήθως, νηστεύουμε Τετάρτη και Παρασκευή, την τρίτη εβδομάδα δεν τρώμε κρέας αλλά μόνο γάλα, αυγά και ψάρια, έχουμε δηλαδή λευκή νηστεία και από τη  τέταρτη εβδομάδα που αρχίζει η Μεγάλη Τεσσαρακοστή έχουμε αυστηρή, αλάδωτη νηστεία.

Αρχή λοιπόν του Τριωδίου σήμερα με την παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου, όπως προείπαμε. Παραβολή λέγεται η διήγηση μιας ιστορίας που κρύβει πολλά αλληγορικά διδάγματα. Τέτοιες παραβολές συναντούμε πολλές φορές στην διδασκαλία του Κυρίου μας, όπως αυτή των Δέκα Παρθένων, των Ταλάντων, του Σπορέως κλπ.

Δύο άνθρωποι, μας λέγει ο Κύριος, ανέβηκαν στο ιερό για να προσευχηθούν. Ο ένας ήταν Φαρισαίος, ένας θεολόγος της εποχής θα λέγαμε. Πρόσεχε την εξωτερική του εμφάνιση μόνο και κυρίως το τι θα πει ο κόσμος. Κατά βάθος όμως ήταν ασεβής και κακός. Ο άλλος ήταν ένας Τελώνης, δηλαδή αυτός που εισέπραττε τους φόρους του κράτους. Συνήθως, την εποχή εκείνη, οι Τελώνες ήταν κλέφτες και άδικοι.

Ο Φαρισαίος στάθηκε μπροστά και άρχισε την προσευχή του φωναχτά. Επαινούσε τον εαυτό του και κατηγορούσε όλους τους άλλους. Με λίγα λόγια θεωρούσε τον εαυτό του αναμάρτητο. Ο Τελώνης κρύφτηκε σε μια γωνιά του ιερού, σκυμμένος, ταπεινωμένος, συντετριμμένος και μετανοιωμένος, χτυπούσε τα στήθη του και έλεγε «ο Θεός ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ». Μεγάλη διαφορά προσευχής! Το διαβεβαιώνει ο Κύριος με τα λόγια του.

Εμείς πώς προσευχόμαστε ή καλύτερα προσευχόμαστε; Δοξάζουμε τον Θεό για τα αγαθά που μας προσφέρει καθημερινά; Είναι γεγονός πως ο σημερινός «σύγχρονος» άνθρωπος δεν προσεύχεται πια ή προσεύχεται πολύ σπάνια και πάλι σε εξαιρετικές στιγμές.

Ένας θαυμάσιος ύμνος μας περιγράφει συνοπτικά πως πρέπει να προσευχόμαστε: «Μη προσευξώμεθα φαρισαϊκώς, αδελφοί». Όχι σαν τον Φαρισαίο νομίζοντας πως είμαστε αναμάρτητοι και άγιοι. Γιατί; «Ο γαρ υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται». Ας ταπεινωθούμε στα μάτια του Θεού, όπως ο Τελώνης, αναγνωρίζοντας τις αμαρτίες μας. «…Δια νηστείας». Είδατε; Με νηστεία. Όχι με άφθονο φαγοπότι, όχι με ξέφρενες διασκεδάσεις και όργια που μας προτρέπει ο «κόσμος». Με νηστεία! Και όταν νοιώσουμε την μετάνοια θα φωνάξουμε: «Ελέησε μας Θεέ όλους εμάς τους αμαρτωλούς».

Ας ταπεινωθούμε λοιπόν από τώρα που είναι η αρχή του Τριωδίου. Με νέες αποφάσεις για την ζωή μας. Για να βαδίσουμε όλοι μας με σταθερότητα και συνέπεια την οδό που οδηγεί στην Αληθινή Ανάσταση και στην αιώνια ζωή. Καλό Τριώδιο! Αμήν.

Διαλεχτός

  • Σάββατο 18 Αυγούστου Φλώρου, Λαύρου, Λέοντος και Ερμού των μαρτύρων, Σωφρονίου

   
   

Δημιουργία ιστοτόπου ΑΔΑΜ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ